torsdag 8 november 2012

8 november

Har bestämt mig för dagboksstilen. Jag med. Det kommer bli ganska tråkigt, men (att skriva) ingenting är ju också tråkigt.
1. Kollar på duvorna. Duvorna sitter på långa rader på vissa av våningarna längs fönstren. Varför t ex på fyra trappor men inte på sju?
Ibland sitter de framför våra fönster, då sjasar jag på dem utan att öppna.
Det finns duvpiggar i metervara att köpa på Bricorama. Blir de för många får vi skaffa sån.
2. Har ett projekt att måla om hallen. Igår petade jag och yngste sonen ned en sorts profillist som satt på tre av dörrarna i hallen. Vi gjorde det med stämjärn, han drog ut spikarna med tång. Under kom den ursprungliga dörrfärgen fram. Blekt ljusblå.
Idag köpa spackel och färg. Samt annat som saknas.
3. Funderar inte på att hoppa från balkongen men tycker fortfarande att vi bor väl högt. (Nionde våningen.) Och har liksom fler mardrömmar med svindel sen vi flyttade hit. Eller också har jag alltid haft det men märker det mer nu.
4. Romanen går just nu bra. Peppar, peppar.

Äldste sonen iväg till La Rochelle igår. Tåg från Montparnasse. Det är en förskräcklig station, byggd på 60-70-talet. (Frågade maken.) Tydligen fanns där innan en lika fin som de andra, stora stationerna, en sån där Sebaldstation (orkade aldrig läsa klart Sebald, men gillade stationen). Maken förklarade att man på 60-talet gjort stadsbyggnadsoperationer också i Paris. Place d'It, där vi nästan bor. Montparnasse, Front de Seine och Chatelet les Halles. Det fanns också planer på att dra motorvägar genom stan, men där nådde man aldrig ända fram. Motorvägen runt stan däremot blev ju en framgång, eller vad man ska säga. Nu sitter stan som i ett järngrepp å andra sidan. Kan inte växa organiskt.
Detta att jämföra med Stockholm, som ju inte (heller) bombades.
Tydligen kunde 60-talets stadsbyggare och politiker inte låta bli att sätta sina märken. De här miljöerna har helt klart brister liksom sina svenska motsvarigheter. Ändå gillar jag höghussiluetten vi har i blickfånget söderut. Nere på marken är det lite olika. Kinakvarteren fungerar, övriga - vet ej.
Och som helhet tycker jag nog ändå att Paris klarat sig bättre än Stockholm, förmodligen beroende på stans kompakthet.
Det var för lätt att dra in motorleder i Stockholm.
Slussen däremot gillar jag också.

Gårdagens rullning (uppdatering): FRITERA 78p

Inga kommentarer: